sobota, 19 kwietnia 2014

Tarta z jeżynami

Przychodzi wiosną taki czas, że się tęskni za latem. W takim właśnie momencie wyciągnęłam z zamrażalnika jeżyny, własnoręcznie zbierane w zeszłym roku. Co by tu z nimi zrobić? Tarta! Najprostsza bez wielu dodatków, wspaniałe wspomnienie lata. 

Ciasto kruche (odwieczny przepis, sprawdzony wielokrotnie):

Uwaga: ta ilość ciasta przewidziana jest na kruchy spód o średnicy 26cm oraz na kruszonkę. Ponieważ w tym przepisie kruszonki nie wykorzystałam, ciasto wykonałam z 2/3 poniższych składników. 

  • 220g mąki pszennej
  • 220g mąki ziemniaczanej
  • 150g cukru pudru
  • 3 żółtka
  • 300g masła
  • 2 łyżki olejku waniliowego

Mąki z cukrem przesiewamy do miski, dodajemy miękkie masło pokroje w kostkę, żółtka i esencję waniliową. Wszystko siekamy drewnianą łyżką, wysypujemy na blat. Ciasto zagniatamy błyskawicznie, jednolite zawijamy w folię i chłodzimy w lodówce co najmniej 30 minut (najlepiej godzinę). Ciastem wyklejamy formę do tarty (nie trzeba smarować formy). Widelcem nakłuwamy ciasto w paru miejscach, by nie robiły się bąble. Pieczemy w piekarniku przez około 20 minut w temperaturze 200 stopni.   Pierwsze 10 minut pieczenia powinno się odbyć pod przykryciem z folii aluminiowej/papieru do pieczenia obciążonego ziarnami fasoli (lub np. szklanymi kulkami). Potem zdejmujemy folię i pozwalamy ciastu się przyrumienić. 




Krem:

  • 150g śmietany 30%
  • 150g serka mascarpone
  • 2 czubate łyżki cukru pudru 
  • 1 łyżka olejku waniliowego
  • 0,5 łyżeczki szafranu (opcjonalnie)
Śmietanę ubijamy z cukrem aż przestanie pływać w misce, dodajemy serek oraz olejek waniliowy, miksujemy na jednolitą masę.  Ja dodałam szafran, bo miałam, nie jest on konieczny i nie wszyscy są jego fanami. Nadaje kremowi lekką nutę.  Krem wykładamy na wystudzoną tartę. 

Ponadto:
  • 200g jeżyn 
  • 50g białej czekolady
  • 1 łyzka masła
Jeżyny wykładamy na krem. Czekoladę rozpuszczamy z masłem, mieszamy i polewamy jeżyny. Chłodzimy ciasto przed podaniem. 






3 komentarze:

  1. Wyglada pysznie! czy moge zamiast ziemniaczanej maki uzyc zwyklej pszennej?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzięki. Do ciasta kruchego powinna być mąka ziemniaczana, to ona nadaje ciastu kruchość. Jednak bez niej ciasto też wyjdzie, będzie tylko mniej kruche. Proszę w takim razie użyć 440g mąki pszennej. I koniecznie napisać mi jak wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zrobiłam, przepyszne. Zamiast olejku waniliowego dodałam prawdziwą wanilię.

    OdpowiedzUsuń